X
تبلیغات
عصر نوین اتومبیل - مزدا 3 در ایران
معرفی اتومبیل های روز جهان و تکنولوژی برتر ساخت اتومبیل

مزدا 3 در ایران

پس از مدتی که صحبت از عرضه مدل "مزدا 3" (نسل جدید مزدا 323)  بود سرانجام تولید این مدل از بهار سال 86 در کشورمان آغاز شد و به زودی شاهد حضور آن در خیابان ها خواهیم بود. مناسب دیدیم تا به بررسی "مزدا 3" عرضه شده در کشورمان بپردازیم.

این مدل مزدا که چهره ای تهاجمی تر و اسپرت تر از مزدا 323 دارد می تواند جایگاه مناسب تری را در بین جوانان برای خود بدست آورد و کاملا نظرها را به سوی خود جلب کند. البته این را نیز بایستی گفت که طراحی ظاهری مزدا3 بسیار خاص بوده و بر خلاف 323 نمی تواند خودرویی مناسب برای تمام سنین باشد و بایستی طراحی ظاهری آن را جوان پسند دانست.

آنچه که در طراحی ظاهری آن جلب توجه می کند استفاده از جزئیات در نمای ظاهری است تا طرح ظاهری خودرو حالتی ساده و یکنواخت نداشته باشد. طرح چراغ های جلو وعقب، لبه های زیر سپرهای جلو و عقب، طرح پروژکتور جلو و چراغ احتیاط سوم در صندوق بار از آن جمله است.

در مجموع طراحی ظاهری مزدا3 دارای 3 ویژگی اسپرت بودن ، متفاوت بودن و زیبایی است اما در مقابل همانطور که گفته شد مدل های در نظر گرفته شده خودروهایی جوانگرا محسوب

می شوند.

مزدا3 در سه تیپ در کشورمان عرضه می شود که مدل های تیپ 1 و 2 آن از نظر ظاهری مشابه هم هستند تنها وجود سقف شیشه ای مدل تیپ2 را از تیپ 1 در نمای ظاهری متمایز می کند.

اما مدل تیپ3 با توجه به بهره گیری از مجموعه اسپرت و دارا بودن تفاوت هایی همچون طرح جلو پنجره ، سپر های جلو وعقب ، رکاب های جانبی و اسپویلر روی در صندوق عقب کاملا متمایز از تیپ 1 و 2 است.

طراحی داخلی مزدا 323 طرحی ساده و به دور از هرگونه شلوغی و جذاب ترین قسمت آن صفحه نشان دهنده هایش بود اما زمانی که به طراحی داخلی مزدا 3 می نگرید آن را کاملا متحول شده می یابید. نشان دهنده های گنجانده شده در سه صفحه مدور جدا از هم، کنترل تهویه و صفحه نمایش اطلاعات در بخش میانی داشبورد و طرح غربیلک فرمان مجموعه ای بسیار جذاب را ایجاد نموده اند که ظاهری بسیار اسپرت نیز دارد .

 

از حیث تجهیزات نیز مزدا 3 بسیار فراتر از 323 است و وجود مواردی همچون ایربگ (جلو ، جانبی و پرده ای) جعبه دنده تیپ ترونیک چهار سرعته ، با قابلیت تعویض خودکار و دستی ، ترمزهای دیسکی در چهار چرخ دارای سیستم ضد قفل(ABS) ، فرمان با قابلیت تنظیم زاویه و عمق، سیستم تهویه مطبوع خودکار، بالابرهای برقی پنجره ها ،آیینه جانبی برقی و دارای گرمکن ، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع ،ریموت کنترل درها ، کنترل های پخش صوت بر روی فرمان، سیستم قفل دوبل درها ،پخش سی دی و رینگ های آلیاژی 16 اینچی در هر سه تیپ مزدا3 را خودرویی با امکانات مناسب نموده است.

اما جذاب ترین بخش مزدا 3 قوای حرکتی آن است . پیشرانه 2 لیتری آن 150 اسب بخار نیرو تولید می کند که می تواند این اتومبیل را در طی 9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برساند.

قابلیت های مانورپذیری آن نیز قابل قبول است که البته بخشی از این پایداری خوب به لطف استفاده از مجموعه تعلیق نسبتا خشک پدید آمده است.

صندلی های جلو دارای راحتی مطلوبی است اما صندلی های عقب را باید دونفره محسوب نمود و در صورتی که سه نفر در آن قرار بگیرند به طور قابل ملاحظه ای از راحتی افراد کاسته می شود ضمن آنکه صندوق بار نیز دارای حجمی معمولی است.

مشخصات فنی:

نوع موتور

خطی

تعداد سیلندر ها

۴

نسبت تراکم

۱<۱۰/۸

تعداد سوپاپ در هر سیلندر

۴

حداکثر قدرت(اسب بخار/دور در دقیقه)

۶۵۰۰/۱۵۰

حداکثر گشتاور(نیوتن متر/دور در دقیقه)

۴۰۰۰/۱۸۷

وزن خالص(کیلوگرم)

۱۳۴۰

شتاب 0 تا 100 کیلومتر(ثانیه)

۹

حداکثر سرعت(کلیومتر بر ساعت)

۲۱۰

نوع جعبه دنده

چهار سرعته تیپ ترونیک

وضعیت انتقال قدرت

چرخ های جلو

حجم مخزن سوخت(لیتر)

۵۵

حجم صندوق بار(لیتر)

۴۱۳

ابعاد و نوع لاستیک ها

یوکوهاما ۲۰۵/۵۵R۱۶

میانگین مصرف سوخت در 100 کیلومتر(لیتر)

۷/۹

قیمت(میلیون تومان)

۳۰-۲۶

دوستان عزیز انتقادات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

تهیه و تنظیم : محمد کاظمی

 

+ نوشته شده در  جمعه بیست و ششم مرداد 1386ساعت 11:31  توسط محمد کاظمی  |